Archive | septembre, 2011

Le nom des FREMM

La frégate multimission Aquitaine lors de sa première sortie à la mer au large de Lorient (18 avril 2011).

La frégate multi-missions Aquitaine lors de sa première sortie à la mer au large de Lorient (18 avril 2011).

Il y a eu du changement dans l’attribution des noms de régions françaises que porteront les futures frégates multi-missions (FREMM) devant être livrées entre 2012 et 2022 à la Marine nationale. Initialement, les 8 premiers bâtiments devaient s’appeler, dans l’ordre : Aquitaine, Normandie, Provence, Bretagne, Auvergne, Languedoc, Alsace et Lorraine. S’il n’y a pas de changement pour les trois premières unités, la Bretagne s’est vue renvoyée en septième position, remplacée à la quatrième place par la Languedoc. L’Alsace gagne quant à elle une place, puisque ce nom sera attribué à la FREMM n°6. Le nouvel ordre est donc le suivant (avec les dates de livraison) : Aquitaine (2012), Normandie (2014), Provence (2015), Languedoc (2016), Auvergne (2016), Alsace (2017), Bretagne (2018) et Lorraine (2019). L’état-major de la Marine nationale justifie ce changement pour des raisons d’adaptation des noms aux ports d’attache des navires. En effet, les FREMM 1, 2, 7, 8 et 9 seront basées à Brest, alors que les frégates 3, 4, 5, 6, 10 et 11 rejoindront Toulon. Si l’ordre initial d’attribution des noms avait été conservé, la Bretagne se serait donc retrouvée dans le Var. Logiquement, la Rue Royale a donc fait en sorte que la future frégate Bretagne ait bien Brest pour port d’attache.
On notera que les noms des FREMM 9, 10 et 11, devant rejoindre la marine en 2020, 2021 et 2022, n’ont pas encore été choisis. Les réflexions se poursuivent, notamment sur le thème des régions, administratives ou historiques. Ile de France, Flandre, Bourgogne, Picardie… Les possibilités ne manquent pas.

 

Les FREMM dans le monde
Rang Rang
init.
Nom N° de coque Port
d’attache
Pays Chantier M.A.F. M.E.S.
prévue
FR 1 1 Aquitaine D 650 Brest France DCNS Lorient  4/05/2010 2012
 IT 1   Carlo Bergamini F 590 La Spezia Italie Fincantieri – Riva Trigoso   2012
    Mohamed VI F 701 Ksar es Seghir Maroc DCNS Lorient   2012
 IT 2   Virginio Fasan F 591 La Spezia Italie Fincantieri – Riva Trigoso   2014
 IT 3   Carlo Margotini F 592 La Spezia Italie Fincantieri – Riva Trigoso  29/06/2013 2014
FR 2 2 Normandie D 651 Brest France DCNS Lorient   2014
IT 4   Carabiniere F 593 La Spezia Italie Fincantieri – Riva Trigoso   2014
IT 5   Alpino F 594 La Spezia Italie Fincantieri – Riva Trigoso  4 2014
IT 6   Luigi Rizzo F 595 La Spezia Italie Fincantieri – Riva Trigoso  18/10/2012 2014
FR 3 3 Provence D 652 Toulon France DCNS Lorient  18/09/2013 2015
FR 4 6 Languedoc D 653 Toulon France DCNS Lorient   2016
FR 5 5 Auvergne D 654 Toulon France DCNS Lorient   2016
FR 6 7 Alsace D 655 Toulon France DCNS Lorient   2017
FR 7 4 Bretagne D 656 Brest France DCNS Lorient   2018
FR 8 8 Lorraine D 657 Brest France DCNS Lorient   2019
FR 9 9 ??? D 658 Brest France     2021
FR 10 10 ??? D 659 Toulon France     2022
FR 11 11 ??? D 660 Toulon France     2022

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Le contrat sur les deux derniers navires signé cette année

Le porte-hélicoptères français Mistral

Le porte-hélicoptères français Mistral

La Russie et la France signeront d’ici la fin de l’année un contrat sur la construction des troisième et quatrième porte-hélicoptères de type Mistral, a annoncé mercredi aux journalistes le ministre russe de la Défense Anatoli Serdioukov.

« J’estime que nous devons achever, d’ici la fin de l’année, le processus de négociations et signer le contrat », a indiqué le ministre en ajoutant que les navires devraient être construits en Russie.

Le 17 juin dernier, au terme de plusieurs mois de négociations, la Russie a signé avec la France le contrat d’achat de deux porte-hélicoptères de type Mistral, qui seront construits par le chantier naval de Saint-Nazaire. Le montant du contrat s’élève à 1,2 milliards d’euros.
Cette vente a suscité des critiques de la part de Washington ainsi que de voisins de la Russie comme les pays baltes ou la Géorgie.

MOSCOU, 7 septembre – RIA Novosti

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DCNS signe un protocole d’accord avec un chantier sud-africain

L'Adroit, premier OPV de la gamme Gowind

L'Adroit, premier OPV de la gamme Gowind

Le groupe naval français a annoncé, hier, avoir signé un accord avec le chantier sud-africain Kobus Naval Design (KNB). Ce Memorandum of Understanding (MoU) porte sur la promotion, la réalisation et la commercialisation d’Offshore Patrol Vessels (OPV) de la famille Gowind en Afrique du Sud, dont la marine souhaite se doter de patrouilleurs hauturiers. « Cet accord est intervenu à la suite des visites de DCNS et de KND sur leurs sites respectifs, qui ont permis aux deux industriels du secteur naval de mesurer les atouts d’un tel partenariat. Cet accord prometteur est de nature à permettre de remporter des marchés d’OPV en Afrique sub-saharienne, à commencer par celui attendu en Afrique du Sud », précise DCNS, qui ambitionne, en premier lieu, de remporter avec son partenaire le contrat des futurs patrouilleurs hauturiers sud-africains. Dans le cadre du programme BIRO, l’Afrique du Sud souhaite, en effet, se doter de trois OPV de 85 mètres et trois IPV (Inshore Patrol Vessels) de 60 mètres. KNB s’est donc allié à DCNS pour les OPV et à Austal pour les IPV. « Cet accord marque la volonté du groupe DCNS de s’inscrire dans une démarche de partenariat à long terme avec KND dans le but de répondre au plus près aux besoins de la marine sud-africaine », indique Pierre Legros, directeur des systèmes navals de surface de DCNS. L’objectif est notamment de proposer une solution au remplacement des patrouilleurs lance-missiles du type Reshef/Saar 4 israéliens, dont il ne reste plus que trois unités en service (six autres ont déjà été désarmés), tout en apportant à la marine sud-africaine de nouvelles capacités à même de répondre aux besoins de surveillance maritime. Comme pour le dernier grand programme de frégates sud-africaines, qui a donné naissance aux quatre unités du type allemand Meko A200, l’industrie de défense locale souhaite se rapprocher d’un partenaire étranger. Mais, contrairement aux frégates, qui ont été réalisées chez TKMS en Allemagne et achevée en Afrique du Sud, il s’agit cette fois de réaliser les bâtiments localement, où DCNS a déjà de l’expérience. En effet, c’est l’ex-TNF (Thales Naval France), intégré à DCNS en 2007, qui a fournit et intégré le système de combat des Meko 200A.
Concernant BIRO, le programme en est pour l’heure au stade du RFI (Request For Informations), un RFP (Request for Proposal) étant attendu d’ici la fin de l’année. Le choix des industriels lauréats et la commande devraient ensuite intervenir en 2012/2013.

L'Adroit (© : DCNS)

L'Adroit (© : DCNS)

Un marché potentiel très important sur le continent africain

Le programme sud-africain représente un enjeu très important pour les industriels. Car, si le nombre d’OPV à construire est limité, beaucoup considèrent que le lauréat du contrat prendra une longueur d’avance sur le marché de la surveillance maritime en Afrique, où de nombreux pays souhaitent renforcer leurs moyens. Entre la piraterie qui sévit du golfe d’Aden au canal du Mozambique, les attaques perpétrées dans le golfe de Guinée, la nécessité de protéger les installations pétrolières offshores et la problématique de la pêche illicite et de l’immigration ; de nombreuses marines veulent se doter de patrouilleurs hauturiers à même de protéger leurs zones économiques exclusives. En tout, le marché est estimé à une cinquantaine d’OPV dans les 20 prochaines années. C’est pourquoi DCNS fera face à unes sérieuse concurrence sur le marché sud-africain. En tout, une dizaine de compétiteurs seraient en lice. Des Européens bien entendu, mais aussi des constructeurs asiatiques, comme les Coréens et les Singapouriens. Le groupe français a, néanmoins, de solides atouts dans son jeu. D’abord, son alliance locale avec KNB, qui utilise les moyens industriels de la base navale située à Simons’ Town, dans la région du Cap. Maîtrisant les méthodes de production de ce type de navires, le chantier sud-africain, qui réalise actuellement 6 patrouilleurs rapides pour un pays d’Afrique de l’Ouest, pourrait avec DCNS, profiter du partenariat commun pour non seulement gagner le marché national et répondre à la volonté des autorités sud-africaines de voir les navires réalisés localement, mais également développer son activité à l’international.

OPV Gowind (© : DCNS)

OPV Gowind (© : DCNS)

Un produit adapté aux besoins

De plus, selon un spécialiste, « Gowind répond parfaitement aux spécifications sud-africaines ». Comme d’autres pays, l’Afrique du sud souhaite, en effet, se doter d’un bâtiment simple, robuste, endurant et présentant des coûts d’exploitation et de maintenance réduits. C’est justement dans cette perspective que DCNS a conçu la famille des OPV et corvettes de la gamme Gowind, qui comprend une série de bâtiments plus ou moins gros et équipés, allant de 1000 à 2500 tonnes. Et, pour valider le concept et proposer une plateforme éprouvée à la mer, l’industriel français a décidé de produire, sur fonds propres, une tête de série. Il s’agit de L’Adroit, réalisé dans le cadre du projet Hermès. Mesurant 87 mètres, ce bâtiment présente une autonomie de 8000 milles nautiques. Il peut rester plus de 3 semaines en haute mer, atteindre une vitesse de 21 noeuds et accueillir un hélicoptère et des drones. Il ne requiert qu’un équipage réduit de 30 personnes et peut transporter en plus une trentaine de passagers. Le navire présente dispose également d’une visibilité sur 360° depuis la passerelle, une mâture unique pour une couverture radar à 360°, la mise en oeuvre discrète et en sécurité en moins de 5 minutes d’embarcations rapides, ou encore l’exploitation de drones aériens et de surface.
Correspondant à l’entrée de gamme de la famille Gowind, L’Adroit, construit à Lorient, a débuté cet été ses essais en mer. Fin 2011, il sera mis à la disposition de la Marine nationale, qui l’utilisera durant deux ans pour ses propres besoins. C’est sur la base de ce premier patrouilleur que DCNS va développer son offre dans le cadre du programme BIRO. Et, pour présenter son nouveau fleuron aux autorités sud-africaines, on devrait sans doute voir L’Adroit en escale en Afrique du Sud en 2012.

OPV Gowind (© : DCNS)

OPV Gowind (© : DCNS)

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DCNS signs a partnership agreement with South African shipbuilder KND

Gowind offshore patrol boat L'Adroit during sea trials in July 2011 (Photo: DCNS)

Gowind offshore patrol boat L'Adroit during sea trials in July 2011 (Photo: DCNS)

DCNS and KND have signed a memorandum of understanding (MoU) for the promotion, construction and sale of offshore patrol vessels (OPVs) in South Africa. The Gowind OPV leverages the most innovative technologies to ensure the success of maritime safety & security (MSS) and counterpiracy missions.

DCNS and KND have signed a partnership agreement to promote, build and sell the vessels.

Following visits by DCNS and KND to each other’s facilities, the two naval shipbuilders quickly recognised the major benefits of forming a partnership.

The purpose of the agreement is to win new OPV contracts, first in South Africa and subsequently in other sub-Saharan African nations.

“We are very happy with the partnership agreement and are very positive that the DCNS OPV is the most suitable solution for Naval applications within Africa,” said James Fisher, CEO of KND.

“This MoU reflects DCNS’s commitment to long-term partnership with KND in order to meet the requirements of the South African Navy as closely as possible,” said Pierre Legros, SVP Surface Ships & Naval Systems, DCNS.

DCNS has designed and developed an innovative range of ships for maritime safety and security missions, including the Gowind ocean patrol vessel (OPV). Construction of the first-of-class Gowind OPV, L’Adroit, began in France in May 2010 and continues apace. The vessel is scheduled for handover to the French Navy before the end of 2011 for operational trials, establishing its « sea proven » status and significantly boosting the credentials of the Gowind range among navies throughout the world.

OPV L’Adroit has a length of 87 metres, an at-sea endurance of 3 weeks and a range of 8,000 nautical miles. With a top speed of 21 knots, the vessel has a helicopter flight deck and can accommodate UAV (unmanned aerial vehicle) operations. It is designed for reduced crewing, with a complement of 30 and space for 30 passengers. The ship features a number of major innovations for navies, commandos and coastguards: 360° panoramic visibility from the bridge, a single integrated mast for 360° radar coverage, covert deployment of fast commando boats in less than 5 minutes and provision for UAVs and USVs (unmanned surface vehicles).

KND operates industrial facilities at the Simon’s Town naval dockyard, near Cape Town. The company has full proficiency with the production methods associated with this type of vessel and is currently building six fast patrol boats for a West African nation.

AvatarDCNS

Country: FranceType: Industry & SuppliersStatus: advanced

Company or Organisation Portrait:
DCNS is a world leader in naval defence and an innovative player in energy. The Group’s success as an advanced technology company with global reach is built on meeting customer needs by deploying exceptional know-how and unique industrial resources. DCNS designs, builds and supports submarines and surface combatants as well as associated systems and infrastructure. It also proposes services for naval shipyards and bases. Last but not least, DCNS offers a range of solutions in civil nuclear engineering and marine renewable energy. DCNS is committed to sustainable development and was one of the first defence contractors to achieve Group-wide certification to ISO 14001. In recognition of the success achieved by its Filières du Talent knowledge sharing programme, DCNS was awarded the Trophée National de l’Entreprise Citoyenne (national award for corporate citizenship) under the patronage of the French Senate. The Group employs 12,500 people and generates annual revenues of around €2.5 billion.
Company or Organisation Contact:
Solen Dupuy
+ 33 (0)1 40 59 56 03
solen.dupuy@dcnsgroup.com 

Damien Bonnet
+65 94 52 40 07
dbonnet@dcns-fe.com

Extract from defpro.com

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DCNS Signs A Partnership Agreement with South African Shipbuilder KND

DCNS and KND have signed a memorandum of understanding (MoU) for the promotion, construction and sale of offshore patrol vessels (OPVs) in South Africa. The Gowind OPV leverages the most innovative technologies to ensure the success of maritime safety & security (MSS) and counterpiracy missions.

DCNS and KND have signed a partnership agreement to promote, build and sell the vessels.

Following visits by DCNS and KND to each other’s facilities, the two naval shipbuilders quickly recognised the major benefits of forming a partnership.

The purpose of the agreement is to win new OPV contracts, first in South Africa and subsequently in other sub-Saharan African nations.

“We are very happy with the partnership agreement and are very positive that the DCNS OPV is the most suitable solution for Naval applications within Africa,” said James Fisher, CEO of KND.

“This MoU reflects DCNS’s commitment to long-term partnership with KND in order to meet the requirements of the South African Navy as closely as possible,” said Pierre Legros, SVP Surface Ships & Naval Systems, DCNS.

DCNS has designed and developed an innovative range of ships for maritime safety and security missions, including the Gowind ocean patrol vessel (OPV). Construction of the first-of-class Gowind OPV, L’Adroit, began in France in May 2010 and continues apace. The vessel is scheduled for handover to the French Navy before the end of 2011 for operational trials, establishing its « sea proven » status and significantly boosting the credentials of the Gowind range among navies throughout the world.

OPV L’Adroit has a length of 87 metres, an at-sea endurance of 3 weeks and a range of 8,000 nautical miles. With a top speed of 21 knots, the vessel has a helicopter flight deck and can accommodate UAV (unmanned aerial vehicle) operations. It is designed for reduced crewing, with a complement of 30 and space for 30 passengers.

The ship features a number of major innovations for navies, commandos and coastguards: 360° panoramic visibility from the bridge, a single integrated mast for 360° radar coverage, covert deployment of fast commando boats in less than 5 minutes and provision for UAVs and USVs (unmanned surface vehicles).

KND operates industrial facilities at the Simon’s Town naval dockyard, near Cape Town. The company has full proficiency with the production methods associated with this type of vessel and is currently building six fast patrol boats for a West African nation.

Extract from Defense & aerospace.com

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Going like the Gowind – the future of offshore patrol vessels

As new threats emerge, military patrol vessels have to deliver outstanding performance offshore. Elisabeth Fischer speaks to Christophe Bouvier, DCNS surface ship architect, about the latest addition to the Gowind family of defence and patrol vessels.

A changing naval defence sector demands new technology, as modern navies are increasingly required to go beyond their traditional function of guarding borders and sea boundaries to deal with growing problems of drug trafficking, sea piracy, terrorism, fisheries policing, environmental protection, salvage operations and humanitarian aid.

To cope with the increasing surveillance and security demands, many countries are investing in highly technological patrol vessels.

A changing naval defence sector demands new technology, as modern navies are increasingly required to go beyond their traditional function of guarding borders and sea boundaries.

A changing naval defence sector demands new technology, as modern navies are increasingly required to go beyond their traditional function of guarding borders and sea boundaries.

Fast and reliable, equipped with the newest radar surveillance technologies, search and track and submarine detection, offshore patrol vessels (OPVs) have to apply ever more sophisticated equipment to keep the world’s oceans safe. French defence company DCNS has recently launched its first highly technological Gowind Class OPV L’Adroit, which is currently undergoing sea trials and will be tested by the French Navy in the coming three years.

Here, DCNS surface ship architect Christophe Bouvier talks about the technology and experience needed to build an efficient OPV in today’s changing maritime environment, profiling the latest equipment in the fight against crime on the high seas.

Elisabeth Fischer: How have OPV surveillance and combat demands changed in recent years?

« The first step was to set up a multidisciplinary multiskills team and give it freedom across the programme. »

Christophe Bouvier: From the littorals to the high seas, the spectrum of missions assigned to navies increasingly includes maritime traffic control, maritime safety and security (MSS), protection of fisheries, marine environments and offshore resources, humanitarian assistance, interdiction of piracy, illegal immigration and drug trafficking, and of course counter-terrorism.

There is a developing need for multimission capable ships to fight asymmetric threats. This can be addressed by interacting with multiple actors such as with other ships, navies, international coalitions, coast guards or civilian vessels, and by the ability to quickly launch missions with the assistance of drones, helicopters and RHIB.

 

EF: How does the design of the OPV Gowind meet these demands?

CB: The Gowind family benefits from operational feedbacks and lessons learned by the French Navy and various special forces from all over the world. The aim is to combine flexible payload and optimised operational availability.

The OPV Gowind is the entry-level representative of the Gowind family, meeting the operational needs of a large number of navies focusing on coastal missions and homeland security.

The design, construction and trials have been performed by a dedicated team, all volunteers, to develop and apply new methods and solutions not previously introduced at Lorient shipyard, which up to now had specialised in the construction of much bigger surface combatants.

The first step was to set up a multidisciplinary multiskills team and give it freedom across the programme. The aim is to enable this new structure to build the ship in record time, less than 20 months from the first cut to delivery to the customer in the autumn of 2011.

The ship and its mission system have been designed as a whole: a panoramic bridge offers 360° vision, almost down to the waterline to improved fight against asymmetric threats and to offer a visual monitoring of helicopter, UAV, USV and RHIBs operations. A single mast concept reduces EMI issues and offers 360° coverage for all the sensors, as well as a sea-proven stern-mounted quick launch-and-recovery system for two commando boats, usable also at high seas with the ship underway.

The design also offers accommodation for UAVs for remote reconnaissance and an organic helicopter, depending on the size of the vessel. With a length overall of 87m, the Adroit offers three weeks blue-water endurance, a range of 8,000nm and a top speed of 21kn.

 

To cope with the increasing surveillance and security demands, many countries are investing in highly technological patrol vessels.

To cope with the increasing surveillance and security demands, many countries are investing in highly technological patrol vessels.

EF: What are the surveillance and combat systems onboard of OPV’s to successfully withstand naval threats?

CB: The objective for a performing OPV is mostly to gather information to interact efficiently with multiple actors, such as other ships, navies, international coalitions, coast guards and civilian vessels, and swiftly launch missions.

« The ship and its mission system have been designed as a whole. »

The combat systems is often simple compared to a corvette or a frigate but the Gowind family benefits from DCNS’s vast experience in IT and command information systems.

The ship mission system is based on the POLARIS system, a sea-proven compact solution designed to fulfil navies and coast guards’ needs for surveillance, littoral zone protection and economical exclusive zone protection missions.

The system offers scalable functionalities that are built for maritime situation awareness, interoperability and surface warfare management.

The functional core is a robust, optimised and capable tactical system, which takes benefit of DCNS combat systems already in service. It features the capability to interface a great number of surveillance and identification sensors such as radar, AIS and ADS-B, video and infra-red cameras, radar and communication ESM equipments. The improved anti-surface warfare version provides the capacity to operate guns and surface-to-surface missile systems.

In conjunction with shore-based control centres and other networked ships, the automatic detection of suspicious behaviour by ships and other craft is also possible.

 

EF: At the end of July, the OPV Gowind started undergoing sea trials. What are the first results?

CB: The start of these first sea trials is a symbolic milestone that testifies to the remarkable teamwork between DCNS, the project’s investors and co-contractors, and the trial crews. Everybody has brought their knowledge and expertise to the table, and their unflagging commitment has made it possible to consistently meet the programme’s ambitious industrial milestones.

During the sea trials, more than 50 technicians on board the vessel conducted testing of the ship’s fire-fighting, flood control and other safety systems. The onboard team also carried out trials with the propulsion system and checking vessel manoeuvrability. Alongside these sea trials, tests will also be conducted on the ship’s navigation systems, including log, position, heading, inertial platforms or positioning and other communications systems.

The aim of such trials is to validate the sea keeping and other nautical qualities of the OPV. When the vessel returned to dock, outfitting and painting work will be finalised.

French defence company DCNS has recently launched its first highly technological Gowind Class OPV L’Adroit, which is currently undergoing sea trials

French defence company DCNS has recently launched its first highly technological Gowind Class OPV L’Adroit, which is currently undergoing sea trials

EF: Why has DCNS self-funded the construction of the OPV Gowind?

CB: We decided in 2009 to self-fund the construction of a vessel with the aim of demonstrating the competence of this innovative concept, together with the efficiency of our design and of our industrial organisation. This first Gowind OPV will serve both as a prototype and a showcase.

Less than two years after the initial idea was first mooted, we succeeded in launching L’Adroit, geared up for maritime security duties, simple to operate and easy to maintain thanks to affordable innovations.

The French Navy will operate L’Adroit worldwide for three years, thus enabling DCNS to give a sea proven status to the design of its Gowind family of vessels. This has the purpose to convince potential customers and partners at an international level, to use design standards to build the DCNS OPV in any shipyard in the world.

Any nation may seize this opportunity for a transfer of technology (TOT) to get an affordable solution for an advanced tool for maritime security. Together, we can define a tailor-made design to fit both the customer needs and the local industrial solutions.

 

EF: What is the future of OPVs?

« The aim of such trials is to validate the sea keeping and other nautical qualities of the OPV. »

CB: The OPV of the future is the OPV Gowind. The ship integrates state-of-the-art communications systems to interact with other actors and gather intelligence and extended capabilities to fight asymmetric threats.

On a wider note, our mindset is to swiftly deliver a tailor-made and innovative design at the right price.

Gowind platforms and mission systems can be tailored to customer requirements for an optimum combination between homeland security and naval combat capabilities. They have been designed to be simple to operate, easy to maintain, strong and efficient.

Last but not least, we are fully experienced in assisting countries around the world in the development of their own naval shipbuilding capabilities; on the Gowind Family, DCNS guarantees adaptable designs and transfer of technology for local shipbuilding.

Christophe Bouvier: "The aim is to combine flexible payload and optimised operational availability

Christophe Bouvier: "The aim is to combine flexible payload and optimised operational availability

Grab from Elisabeth Fischer interview of  Christophe Bouvier (DCNS) for naval-technology.com. Get the original article here.

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Tonnerre de Lorient

A défaut de retrouver l’Inrockuptible sur la radio publique, (ré)-écoutez l’émission Sous les étoiles exactement de Serge Levaillant (mardi au vendredi de 1h à 5h) enregistrée au cours du Festival du « Chant de Marin de Paimpol« .

http://www.franceinter.fr/player/reecouter?play=147939

De grands bons moments avec Michel Tonnerre qui égratigne un peu Groix et encense Lorient. Harmattan et « Les Goëmonier » en live !

 

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Do you scrap ? Appel à la délation.

Interface de dénociation de scrapping de Google

Interface de dénociation de scrapping de Google

Je répondis sur l’article d’Olivier Andrieu sur le site Abondance à propos du nouveau outil de signalement de duplication de contenus que Google a mis en place. Je scrappe ici même cet article afin de faire le « test » de dénonciation:

<abondance>

Google propose un formulaire permettant d’indiquer des sites scrapant un contenu, c’est-à-dire volant un texte dans une page pour l’intégrer sur son site sans autorisation préalable…

Google veut lutter contre les scrapers (les sites qui « pillent » le web pour en copier/coller le contenu sur leurs pages sans autorisation) et vient de mettre en ligne un formulaire de dénonciation qui vous incite à lui indiquer la requête qui renvoie un contenu « scrapé », les URL des pages originale et copiée ainsi que des commentaires éventuels. Tout cela sera ensuite visé et analysé par l’équipe « Quality Search » qui doit avoir bien du travail en ce moment…

Il est indiqué sur ce formulaire que les données fournies ne sont pas considérées comme un « spam report » (et donc que les sites en question ne devraient, logiquement, pas être pénalisés) mais plutôt comme des exemples qui seront utilisés à fin de test par Google pour améliorer l’algorithme.

Rappelons qu’en plus des problèmes légaux (copie de contenu sans autorisation), le scraping génère des problèmes de duplicate content pouvant faire passer un contenu « scrapé » devant votre site dans les résultats du moteur sur certaines requêtes. Embêtant…
</abondance>

Comme d’habitude Google, qui fait semblant de s’excuser devant notre possible interprétation de ses objectifs, nous prend pour des grands enfants. Il semble bien évident que pour la pertinence de ses réponses, Google a tout intérêt a dégradé le référencement d’un contenu scrappé et qu’il ne se gênera certainement pas pour le faire. Cet intérêt est tout à fait légitime… de là à faire appel à la grande générosité des internautes pour l’atteindre il y a un pas minuscule que Google ne se prive pas d’utiliser, en veillant à ne froisser personne (Panda en a déjà irrité suffisamment) 🙂

Allez, faisons le test :

– premier point positif, ma page wordpress est indexée quelques minutes après sa création :

Détection du scrapping

Détection du scrapping

– je soumets donc ma requête au formulaire de signalement:

Envoi du formulaire de signalement

Envoi du formulaire de signalement

On notera au passage que le premier champ est bien obligatoire 🙂

– la réponse de Google

Réponse de Google au signalement

Réponse de Google au signalement

Héééééééééééééééééééééééé…. Google aurait pu me créditer d’un chèque de 75 € Adwords pour cette dénonciation. Bref, attendons le résultat avec angoisse mais sale temps en perspective pour les « curators« . Pourvu que cela ne plombe pas mon PageRank 🙂

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